Czy wiesz, że ... #16

 ... 1. kwietnia 1950 r. gazeta norweska Aftenposten Oslo opublikowała na pierwszej stronie artykuł, w którym informowała obywateli o możliwości otrzymania darmowego wina w Vinmonopolet (norweski sklep z alkoholami). Jedynym warunkiem otrzymania 5 litrów gratisowego wina było przyniesienie... własnego wiadra :)
zdj. http://ndla.no
Wedle artykułu Vinmonopolet musiał pozbyć się dużych partii wina, by móc wywiązać się umowy podpisanej z Francją na dostawę nowych win... Sklepowi zabrakło rzekomo pustych butelek na nową dostawę i pilnie szukał sposobu na pozbycie się zapasów trunku. "Vinen blir rasjonert ut med fem liter pr. kunde så langt beholdningen rekker." - Wino będzie reglamentowane, 5 litrów na jednego klienta aż do wyczerpania zapasów. Wiele osób dało się nabrać na ten żart i ustawiło się w długich kolejkach pod Vinmonopolet z wiadrem w ręku. Zainteresowanie darmowym winem zaskoczyło żartownisiów, którzy nie kryli zdziwienia faktem, że ludzie tak łatwo uwierzyli, że państwo mogło tak łatwo zrzec się należnego mu podatku od sprzedanego alkoholu.
Co ciekawe, Norwedzy dali się nabrać na podobny numer jeszcze kilka razy. Innym najbardziej znanym żartem tego typu był ten z 1987 w Bergen, kiedy to gazeta Bergens Tidende ogłosiła, że Vinmonopolet skonfiskował 10 000 litrów wina z przemytu. W związku z sytuacją mieszkańcy Bergen zostali zaproszeni do zgłaszania się do sklepu w celu odebrania darmowego alkoholu i tym samym pomocy w rozwiązaniu problemu nadprogramowego napoju. Rankiem pod sklepem stało w kolejce 200 mężczyzn i kobiet z butelkami, wiadrami i innymi pojemnikami po drogocenny płyn :)

I jeszcze jeden żart z Norwegii. Tym razem niezwiązany z alkoholem :) W 2008 r. norweski koncern energetyczny Statkraft ogłosił, że opracował technologię przechwytywania promieni gamma, która umożliwia wykorzystanie energii z wybuchający gwiazd. Oto nastąpił przełom w przemyśle energetycznym! W telewizji pojawiła się nawet reklama nowego źródła energii Statkraft :)


Jak to krzyczą norweskie dzieci, gdy uda im się kogoś nabrać: Aprilsnarr i gamle da'r for den som ingen tanker har! :)

A Was nabrał dziś ktoś? Podzielcie się jakimś żartem :)



15 komentarzy:

  1. Fajnie się złożyło, bo właśnie wczoraj czytałam nt. Aprilsnarr na Wiki i spodobały mi się bardzo te historie związane z Vinmonopolet :) Widać, że perspektywa otrzymania darmowego wina potrafi przyciągnąć niezłą liczbę chętnych - nawet 1 kwietnia... ;) Mnie dzisiaj (chyba) nikt nie nabrał poza portalem yr.no, który miałam wrażenie, że trochę sobie zażartował z nas jeśli chodzi o prognozę pogody ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Sądzę, że i obecnie gdyby ktoś pomyślał dobrze nad tego typu żartem, to Norwedzy byliby chętni pomóc ;)
      Mnie nabrał brat :P

      Usuń
    2. Sądząc po ilości osób, jakie wczoraj stały w kolejce w Vinmonopolet to myślę, że masz rację ;)

      Usuń
  2. Haha :D No to ciekawe, w sumie to bardzo niemiły żart, bo ludzie się pewnie mocno rozczarowali i zasmucili :D
    Mnie nabrał oczywiście Karol :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nic nigdzie nie napisali o reakcjach Norwegów na te żarty :)

      Usuń
  3. Dałam się nabrać w pracy na wiadomość, że wchodzi nowy (ale to już kiedyś było) dress code. Mimo, że brzmiało to nieco primaaprilisowo to jednak zwątpiłam, bo od czasu do czasu pojawiają się "ciekawe" pomysły. Sama więc wiesz, człowiek żyje w rzeczywistości, że wszystko może się zdarzyć...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No,tak, wszystko jest możliwe. . .

      Usuń
  4. haha, super pomysły :)
    Mnie nikt nie nabrał. Dwie znajome oświadczyły, że są w ciąży, ale to już zaczyna się robić oklepane... ;).

    OdpowiedzUsuń
  5. Jestem ciekawa czy u nas przeszedł by ten żart.
    Nikomu nie udało się mnie nabrać :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Może, kiedyś... Choć pewnie i teraz znalazłoby się grono takich, którzy by uwierzyli ;)

      Usuń
  6. słodko! Naprawdę wymyślny kawał ;P

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja to czekam aż znowu w Norwegii ktoś tego typu żart wymyśli :P Jestem przekonana, że byłoby mnóstwo amatorów na darmowy alkohol :P

      Usuń