Czy wiesz, że ... #15

... w Norwegii znajduje się jeden aktywny wulkan?
Beerenberg zdj. ut.no
Zaskoczyłam Was? :) Nie martwcie się, kilka lat temu i ja byłam zdziwiona odkryciem tego faktu :) Wulkan, o którym mowa, zwie się Beerenberg. a sam jego szczyt nosi nazwę Haakon VII Toppen, a po polsku - Szczyt Haakona VII. Nazwa została nadana mu na cześć pierwszego norweskiego króla po unii ze Szwecją, można rzec, że pierwszego króla wolnej Norwegii. Nazwa Beerenberg pochodzi z języka holenderskiego i znaczy tyle, co "niedźwiedzia góra". Już tłumaczę, skąd taka etymologia nazwy. Otóż grupa holenderskich rybaków w XVII w. zaobserwowała w tym miejscu podczas połowów niedźwiedzie polarne.

Cała wyspa Jan Mayen to niezwykły i surowy krajobraz wulkaniczny. zdj. ut.no

Wulkan leży na wsypie Jan Mayen, na Oceanie Arktycznym i wznosi się na wysokość 2277 m n.p.m. Jego krater ma 1.4 km szerokości i 200-300 m głębokości. To drugi najwyższy wulkan Europy i jednocześnie najbardziej wysunięty na północ aktywny wulkan. Beerenberg w większości pokryty jest lodowcami, z czego niektóre sięgają od jego szczytu aż do morza. Ostatni wybuch wulkanu miał miejsce w 1985 r. i wywołał trzęsienie ziemi o sile 5 stopni w skali Richtera. Wcześniejsza, zaobserwowana erupcja miała miejsce jesienią 1970 r., której towarzyszyło silniejsze trzęsienie ziemi niż to w 1985 r. (niestety nie znalazłam informacji o jego sile) oraz wiele wstrząsów wtórnych. Do wybuchu wulkanu w 1970 r. uważano go za wygasły.




Reakcje:

18 komentarzy:

  1. Nie wiedziałam. :O U Ciebie zawsze jakieś ciekawostki można znaleźć :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Kasia Z.♡ Jak ja tęsknię za Twoimi blogami, ale cieszę się, że zajrzałam i odezwałaś się :)

      Usuń
  2. Słyszałam co nieco o Jan Mayen i od dawna mam ochotę tam kiedyś polecieć, ale jak zwykle zaskoczyłaś mnie garścią ciekawostek, o których nie miałam wcześniej pojęcia :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wyspa wygląda niesamowicie! Ponoć wyprawa tam jest o tyle zapierająca dech w piersi, co bardzo wymagająca.

      Usuń
  3. Nie wiedziałam o tym. :) Ale tam pięknie!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oj, tak, piękno przyrody aż poraża. Chyba, że się trafi na złą pogodę, to wtedy marzy się tylko żeby stamtąd uciec ;)

      Usuń
  4. To wiedziałam, ale muszę przyznać, że to pięknie wygląda. :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Super, że wiedziałaś :) Większość ludzi mi nie dowierza , gdy ich o tym informuję

      Usuń
  5. No i już wiem:) Pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Pozdrawiam i ja :) Wspaniałego weekendu Ci życzę :)

      Usuń
  6. aa wiedzialam ze sa jeszcze aktywne wulkany ale nie myslam o tym gdzie dokladnie xd hmm lubie polnocne klimaty :D chociaz bym sie trochu bala tam isc by nie umrzec; p

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Aktywnych wulkanów trochę jest :) Samemu lepiej nie być zmuszony radzić sobie w takim miejscu, szczególnie jeśli się nią ma porządnego doświadczenia i przygotowania w tej kwestii

      Usuń
  7. Ooo, nie wiedziałam. Ciągle coś nowego przed nami odkrywasz. :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To teraz już wiesz i może innych uświadamiać ;)

      Usuń
  8. nie wiedziałam! Za to mnie zachwycają zdjęcia! boskie!

    OdpowiedzUsuń
  9. Odpowiedzi
    1. Przy pięknej pogodzie, niewątpliwie! :)

      Usuń