Czy wiesz, że... #13

... co roku niektóre z norweskich miast wysyłają w ramach podarku świątecznego duże choinki do zaprzyjaźnionych miast w Europie?

Najwięcej drzew zostanie wysłanych do Wielkiej Brytanii. Drzewa te są wyrazem wdzięczności za pomoc udzieloną Norwegii przez Wielką Brytanię w trakcie II wojny światowej (norweski rząd na wygnaniu osiadł właśnie w Anglii). To także symbol przyjaźni pomiędzy tymi dwoma krajami. 

I tak, Oslo co roku od 1947 r, wysyła okazały świerk do Londynu, który zdobi  Trafalgar Square (uroczyste zapalenie światełek na drzewie następuje w pierwszy czwartek grudnia). Gmina Bergen co roku wysyła świerk do Newcastle (od 1949 r.). Stavanger od ponad 5o lat wysyła świerki na Wyspy Brytyjskie; po raz pierwszy drzewo z tej gminy trafiło w 1960 r. do miasta Tynemouth. Jednymi z najczęściej obdarowywanych przez Stavanger miast są Sunderland, Aberdeen i Manchester.

Tak wygląda drzewo, które w tym roku znajdzie się w Newcastle i stanie przed Ratuszem. Choinka ma bagatela 15,5 m wysokości. (zdj. http://www.nrk.no/hordaland/)
Z kolei gmina Trondheim wysyła co roku, od 1996 r., choinkę do Hamburga, swojego miasta przyjacielskiego .

Reakcje:

16 komentarzy:

  1. I ponownie dzięki Tobie dowiedziałam się czegoś ciekawego :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę się, że mogłam się podzielić czymś ciekawym :)

      Usuń
  2. 15,5 m wysokości? Taka tam, malutka choineczka. ;)

    OdpowiedzUsuń
  3. Ha, bardzo interesująca tradycja. Z chęcią potowarzyszyłbym takiemu drzewku w drodze do nowego domu - to mogłaby być ciekawa podróż :)

    OdpowiedzUsuń
  4. O wysyłaniu choinki do Londynu słyszałam, ale o pozostałych ciekawostkach nie miałam pojęcia! :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Możliwe, że jeszcze jakieś inne miasta również wysyłają w świat choinki, ale ja wiem tylko o tych. Swoją drogą, rozumiem, czemu te choinki są wysyłane do Wielkiej Brytanii, ale czemu do Niemiec? Może do Hamburga to w ramach gestu pojednania, czy przebaczenia? Nigdzie nie mogę znaleźć na ten temat informacji.

      Usuń
  5. Zapomniałam dodać przy okazji, że podoba mi się nowy layout bloga. Skandynawska prostota górą! ;)

    OdpowiedzUsuń
  6. Co jak co, ale norweskie choinki są kwintesencją iglastego drzewa :)

    OdpowiedzUsuń