Czy wiesz, że ... #9

... córka Mieszka I, Świętosława, została wydana za mąż za króla szwedzkiego Eryka Zwycięskiego, a po jego śmierci - za króla Danii Swena Widłobrodego oraz, że była matką m.in. Kanuta Wielkiego króla Danii i Anglii i Olofa Skötkonunga przyszłego króla Szwecji? :)

Na temat Świętosławy niestety niewiele jest potwierdzonych i pewnych w 100% wiadomości, w końcu była "tylko" kobietą i to żyjącą w bardzo odległych czasach. Tymczasem jeśli wszystko to, co przypisują jej nie tylko sagi, ale i kroniki historyczne jest prawdą, polska księżniczka, była ważną osobą w ówczesnym świecie i miała całkiem duży wpływ (również za sprawą swoich synów), na kształtowanie się historii kilku europejskich krajów. Sagi islandzkie nazywają ją Sygrydą, miała też przydomek Storråda czyli dumna, mocna w słowach; na duńskim dworze znana jako Gunhilda. 

Istnieją różne legendy, sagi dotyczące Świętosławy (to dowód na to, jak mocno kobieta ta oddziaływała na współczesnych!). Są takie, które łączą ją z norweskim królem Olafem Tryggvasonem. Jedna mówi o tym, jak to Świętosława odrzuciła propozycję małżeństwa z norweskim monarchą po śmierci swojego pierwszego męża, ponieważ wymagałoby to od niej przejścia na chrześcijaństwo (była poganką). Wzburzony i obrażony Olaf spoliczkował ją publicznie, a ta z dumą i spokojem odpowiedziała "Któregoś dnia to może doprowadzić do twojej śmierci" :) I słowa dotrzymała, doprowadzając do powstania koalicji antynorweskiej i przegranej Olafa Tryggvasona w bitwie pod pod Svold, zwanej także Bitwą Trzech Królów :D

Druga - twierdzi, że Świętosława kochała króla norweskiego Olafa, lecz ten ją odtrącił, co doprowadziło do sprzymierzenia się Szwecji i Dani przeciwko Norwegii w skutek intryg urażonej księżniczki :D

Kto wie, może sagi mówią prawdę o Świętosławie, królowej Szwecji i Danii, matce potężnych królów: Olafa, Haralda i Kanuta, kobiecie silnej i dumnej, nieulękłej i sprawnie poruszającej się w świecie polityki, kobiecie, z którą nierozerwalnie wiąże się historia nie tylko Danii i Szwecji, ale także Norwegii, a nawet Anglii. Jej losy opiewają sagi, będące dla Skandynawów, tym, czym dla większości narodów kroniki, niezniszczalnym świadectwem ich historii.

27 komentarzy:

  1. Oj, ja to nic o tej pani nie wiem... :) Tzn. teraz już dzięki Tobie ciut wiem. :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Mściwa była z niej kobietka:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jeśli prawdą są legendy o niej to można powiedzieć, że pamiętliwa była i odpłacała za zniewagi ;)

      Usuń
  3. Kiedyś czytałam o czasach w których żyła.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dla mnie to jedne z najbardziej interesujących dziejów, może dlatego, że tak wiele w nich niewiadomych nadal?

      Usuń
  4. Świętosława to jedna z moich ulubionych bohaterek historycznych, znalazła się nawet w moim rankingu :D
    Cieszę się, że o niej napisałaś - królowa Danii, Szwecji i Anglii, a przy tym siostra Bolesława Chrobrego to nie byle kto!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Według mnie coś jest w jej historii. Nawet jeśli nie wszystko jest prawdą, to musiała być wyjątkową kobietą, skoro wywarła tak wielki wpływ na sobie współczesnych, ale i na potomnych, że aż umieszczono ją w sagach.

      Usuń
  5. Nominowałem Cię do mojej nowej, autorskiej zabawy. Gdybyś chciała wziąć w niej udział informacje znajdziesz tutaj:
    http://sniacy-za-dnia.blogspot.com/2014/05/wymarzone-czytadeko.html

    Pozdrawiam serdecznie! :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję za nominację :) Muszę się zastanowić nad odpowiedziami.

      Pozdrawiam :)

      Usuń
  6. Świetny wpis!! U Ciebie naprawdę można pobierać lekcje historii krain północnoeuropejskich:)!!

    OdpowiedzUsuń
  7. Moje luki w wiedzy są przerażające. :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bo tego nigdzie nie uczą w podstawówce, gimnazjum, czy szkole średniej :)

      Usuń
  8. kurcze nie dodał się mój wczorajszy komentarz ?
    za to znów dodała się kropka z wrażenia ! ;)
    uwielbiam takie ciekawostki ! a jest może o niej jakaś książka ? chętnie bym poczytała !

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Niestety nie ma Twojego wczorajszego komentarza.
      Sama nie natrafiłam jeszcze na żadną książkę poświęconą tylko Świętosławie, ale trochę można o niej poczytać w książce "Saga o Jarlu Broniszu" Władysław Jan Grabski, gdzie autor umieszcza wprowadzenie historyczne do swojej powieści i wyjaśnia swoje poglądy, np. odnośnie Świętosławy/Sygrydy. Takich książek jest więcej, choć teraz tylko ta przychodzi mi na myśl. Warto szukać wieści o niej w książkach o Piastach albo o dynastiach królewskich Danii i Szwecji.

      Usuń
    2. Ooo, przypomniałam sobie, że sama poszukuję np. takiej książki "Świętosława. Córka Mieszka I, żona, matka skandynawskich Konungów. "Marii Rawskiej-Mrożkiewicz. Może Tobie uda się ją w jakiejś bibliotece, czy antykwariacie znaleźć :)

      Usuń
    3. zanotuję w moim pliku :D

      Usuń
  9. Nie wiedziałam :) Dziękuję! :-D

    OdpowiedzUsuń
  10. Ja też nie wiedziałam o tej postaci... Szkoda, że takich rzeczy nie uczą w szkole...

    OdpowiedzUsuń
  11. Jakie ciekawostki! :) Skąd Ty bierzesz takie cuda? ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. ami, czytam różne książki, a jak coś mnie zainteresuje to sobie wynotowuję to :)

      Usuń
  12. zaciekawiły mnie te legendy...choć wiesz, ze typowa historia to nie moja bajka;))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ale to nie jest typowa historia :)

      Usuń