Czy wiesz, że ... #7

... w Średniowieczu miały miejsce nie tylko tak znane na świecie wyprawy krzyżowe przeciwko muzułmanom, ale także bałtyckie wyprawy krzyżowe?

Krucjaty północne były organizowane i podejmowane przez katolickich królów Danii i Szwecji oraz niemieckie zakony rycerskie (zakon kawalerów mieczowych i zakon krzyżacki), a także ich sprzymierzeńców przeciwko pogańskim ludom północnej Europy (m.in. Słowianom Połabskim, Obodrytom, Finom, Estończykom, Łotyszom, Prusom, Litwinom). Do północnych wypraw krzyżowych zaliczane są:
- krucjata połabska przeciwko Słowianom Połabskim (choć ta bywa równie często uznawana za osobną wyprawę krzyżową i nie jest wliczana do Północnych krucjat); do krucjaty tej przyłączyli się także książęta polscy,
- krucjata liwońska przeciwko Liwom (1198-1212), przeciwko Łatgalom i Zelom (1208-1224), przeciwko Estończykom (1202-1227), przeciwko Kurończykom i Zemgalom (1201-1290),
- krucjaty pruskie (1219, 1222), krucjaty prowadzone przez zakon krzyżacki (na zaproszenie polskich książąt mazowieckich) w celu chrystianizacji Prusów i Jaćwingów,
- krucjaty szwedzkie (ok. połowa XII w.- XIII w.),
* I krucjata szwedzka - legendarna ekspedycja z ok. połowy XII w. przeciwko Finom)
* II krucjata szwedzka - ta wyprawa przeciwko Finom jest już tylko na wpół legendarna, w jej rezultacje Finlandia stała się na  ponad 500 lat częścią Szwecji
* III krucjata szwedzka przeciwko Nowogrodowi była częścią wojen szwedzko-nowogrodzkich.



13 komentarzy:

  1. Ja to słaba z historii jestem. ;) Interesuje się nią bardzo wybiórczo. :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja też nie uważam siebie za świetną w tej dziedzinie, ale lubię czytać książki historyczne i pochłaniam je w dużych ilościach, więc zawsze się czegoś interesującego, przynajmniej w moim mniemaniu, dowiem :)

      Usuń
  2. Odpowiedzi
    1. A ja w pierwszej chwili pomyślałam o pająkach, a dopiero później o zakonie rycerskim :D :P

      Usuń
  3. Fajne ciekawostki, nie wiedziałam.

    OdpowiedzUsuń
  4. Jestem totalną nogą z historii. W ogóle humanistka ze mnie żadna. Dlatego tym bardziej podobają mi się te Twoje ciekawostki. :)))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Czyli ja jestem humanistką? :) Może i tak, bo mnie te rejony ciągnie :)
      Cieszę się, że prezentowane przeze mnie ciekawostki Ci się podobają!

      Usuń
  5. ja też interesuje się wybiórczo, ale o tym akurat wiedziałam, bo interesował mnie ten okres i ogólnie wszelkie wyprawy;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Fascynujący jest ten okres wypraw, prawda? To tak gigantyczne przedsięwzięcia i tyle osób w nich brało udział!
      A zaczęłaś od wypraw krzyzowych i wyzwolenia Jerozolimy, czy właśnie od tych północnych?

      Usuń
    2. od krzyżowych, ale potem zainteresowałam się bardziej aspektem religijnym i podejściem kościoła,a później przeszłam na Młot na czarownice (Malleus Maleficarum) i sprawy z nim związane- nadal marzę, że go przeczytam;) ale o północnych też czytałam trochę - choć znowu w aspektach kościoła i wykorzystywania religii

      Usuń
  6. Nie jest to mój ulubiony temat z historii. Myślę generalnie o wyprawach krzyżowych. A o północnych w ogóle nie słyszałam - fajnie, ze piszesz o takich ciekawostkach :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję :)
      Sądzę, że północne wyprawy krzyżowe są małe popularnym tematem.

      Usuń