"Zmyślone życie Siergieja Nabokowa"

Tytuł: "Zmyślone życie Siergieja Nabokowa."
Autor: Paul Russell
Oryginalny tytuł: "The Unreal Life og Sergey Nabokov"
Tłumaczenie: Jędrzej Polak
Wydawnictwo: MUZA
Rok wydania: 2013
Liczba stron: 384

Piękna, pełna nostalgii opowieść o samotnym człowieku, który przez całe życie toczył walkę o swoje szczęście. Tym człowiekiem był Siergiej Nabokow, brat znanego pisarza rosyjskiego, Władimira Nabokowa.
Historia zaczyna się w listopadzie 1943 r. w Berlinie. Siergiej spisuje historię swojego życia, zanim wszystko, co przeżył, co widział i czego doświadczył uleci i zostanie zapomniane, zanim upomni się o niego Gestapo lub przerwą mu angielskie bombardowania.
Siergiej Nabokow od dziecka był inny, był outsiderem. Tak różny od swojego wychwalanego i stawianego za wzór brata, tak zagubiony w świecie, w którym przyszło mu żyć. Był kochany, lecz nierozumiany i nieakceptowany. I tu na przeszkodzie pełnej akceptacji stał jego homoseksualizm oraz jego brak umiejętności bycia kimś innym, udawania człowieka, którym chcieli go widzieć najbliżsi. Siergiej przez większość swojego życia był rozdarty pomiędzy powinnością, oczekiwaniami innych, a własnymi potrzebami. To rozdarcie było pożywką dla wyrzutów sumienia, niskiego poczucia własnej wartości, braku samoakceptacji. Poszukiwanie własnej tożsamości przez Siergeja Nabokowa było szczególnie bolesne, naznaczone wstydem, tajemnicami i odrzuceniem przez osoby, na których zależało mu najbardziej.
Powieść Russella zabiera czytelnika w nostalgiczną podróż po dawnym, przedrewolucyjnym Petersburgu, przedwojennych Londynie, Cambridge, Pradze, Paryżu, Berlinie, aż po czasy II wojny światowej. Na przestrzeni prawie 400 stron poznajemy życie odchodzących w przeszłość rosyjskich elit arystokratycznych oraz paryskiej przedwojennej bohemy (spotkamy tu Jean`a Cocteau, Igora Strawińskiego, Siergieja Diagilewa i słynne Les Ballets Russes, Coco Chanel, Cole'a Portera, Pawła Tchelitchewa, Gertrudę Stein i innych). Śledząc życie głównego bohatera powieści oglądamy zmieniającą się Europę."Zmyślone życie Siergieja Nabokowa" to również portret współczesnych głównemu bohaterowi ludzi, w tym jego brata Władimira i opis trudnych relacji między braćmi. Pisarz z wyczuciem, ale i realizmem pokazuje homoseksualizm bohatera, jego dojrzewanie i odkrywanie własnej seksualności, nie broni się przed pokazaniem ciemnych stron jego życia.
Gdybym miała opisać "Zmyślone życie Siergieja Nabokowa" pojedynczymi słowami byłyby to m.in.: walka, wrażliwość, świętość, zepsucie, szlachetność, miłość, namiętność, samotność. A gdybym miała to zrobić jednym słowem powiedziałbym - zaduma.
Z istniejących skrawków faktów, dotyczących zapomnianego brata Nabokowa, Paul Russell stworzył przekonujący portret człowieka z krwi i kości, sprawił, że zmyślone życie stało się realne i namacalne, nadał całej historii mocno biograficzny rys. Dodatkowy punkt należy się pisarzowi za język, którym napisał powieść, idealnie pasujący do bohatera i opowiadanej historii. Kolejny punkt za szczegółowość odtwarzanego minionego świata, dzięki której utwór jest tak realistyczny i klimatyczny.
Gdy sięgniecie po tą książkę, nie zniechęcajcie się, bo jej początek nie zapowiada tego, co czeka Was dalej, nie zwiastuje tak wciągającej i interesującej lektury. Ale po jakiś 100 stronach nie będziecie się chcieli już od niej oderwać, będziecie chcieli więcej i więcej, jak ja. A, gdy powieść dobiegnie końca, będziecie tego żałować.

Zmyślone życie Siergieja Nabokowa [Paul Russell]  - KLIKAJ I CZYTAJ ONLINE
 * * * * * * * * *
Recenzja bierze udział w wyzwaniu Rosyjsko mi!
http://basiapelc.blogspot.com/p/osoby-zainteresowane-wyzwaniem-z-anne_4.html


23 komentarze:

  1. Odpowiedzi
    1. Polecam i czekam na opis wrażeń :)

      Usuń
  2. Zdecydowanie mogłoby to być ciekawe. Zerknę.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Uważam, że warto po nią sięgnąć :)

      Usuń
  3. Do książki ciągot nie czuję, ale pochwalę Twoje nowe tło. Superaśne. :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Strasznie chciałam przeczytać ją, od początku, nawet brałam udział w jakimś konkurie na który w życiu nie zwróciłabym uwagi, gdyby nie ta nagroda :)). Niestety nie udało mi się :(
    Zdziwiłam się jak tu weszłam, pozmieniało się :) Ale ja wolałam poprzednią surowość bieli w tle, ale ile osób tyle opinii. Jak widzę Ewie się podoba :))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Może się gdzieś pojawi jeszcze jakiś konkurs i wygrasz tam ta książkę? Albo Mikołaj zostawi pod choinką? :)
      Tłem się martw, bo ja ostatnio kombinuję i to tymczasowe tło :) Coś bym zmieniła, ale nie jestem w tym zbyt dobra i trochę mnie przeraża układanie wszystkiego od nowa, ale kto wie :)

      Usuń
    2. Lepiej:) Ale ja bym wolała coś bardziej kolorowego :P

      http://shabbyblogs.com/storage/old/FrolicWM.jpg

      Taki mam już gust, spójrz na mój blog:)) :P

      Usuń
    3. Też ładne ta Twoja kolorowa wersja, ale mnie się bardziej jednak podoba moja ze śnieżynkami :)

      Usuń
  5. ostatnio po Żonie Lotnika zaczełam przekonywac się do biografii, a po prostu za nimi nie przepadam, ale piszesz i tak zachęcasz, że sama nie wiem....Żona Lotnika i np. Kings of Leon, które teraz czytam to książki o osobach, których historię pobieżnie znam - tu nie wiem nic i nie do końca mnie ta osoba interesuje, ale jeśli wpadnie mi w ręce to na pewno przeczytam;))
    p.s. Śliczne Tło;))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wiem, że nie każdy lubi książki biograficzne, ja akurat lubię tego typu literaturę. A o Siergieju mało kto wie cokolwiek, więc można książkę potraktować, jak powieść niebiograficzną :)

      Ps. Dziękuję, mnie też się to tło podoba :) Wprowadza zimowo-świąteczny nastrój :D

      Usuń
    2. zdecydowanie świąteczne;)

      Usuń
  6. Przyznam, że zainteresowała mnie postać brata Nabokova. Muszę przeczytać.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bo to interesująca postać! I szkoda, że tak niewiele o Siergieju wiadomo.

      Usuń
  7. Zainteresowałaś mnie tą książką.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Miło mi, że dało mi się Cię zainteresować :)

      Usuń
  8. W sumie dość ciekawa pozycja, o której istnieniu nie miałam pojęcia. Ale raczej nie na najbliższy czas. Nie mogę się skupić nawet na jednym gatunku, w związku z tym kolejka rośnie i rośnie, a ja nie wiem za co się zabrać ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja tez mam spory stos, żeby nie napisać stosisko, i sama nie wiem, za co się zabrać :)

      Usuń
  9. O tej książce już sporo czytałam i bardzo możliwe, że kiedyś po nią sięgnę :) Taka nostalgiczna podróż po Petersburgu mogłaby mi się podobać :)

    OdpowiedzUsuń
  10. Wszędzie gdzie Gertruda Stein tam i ja! <3 Hahaha, no nie powiem zachęciłaś mnie i to bardzo. Nawet nie wiedziałam że Nabokov miał brata! I uwielbiam takie "podróże" do minionych wieków.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Co prawda Gertruda to nie główna bohaterka, ale w pewnym momencie jest jej całkiem sporo na kartach książki :)

      Usuń
    2. Mi tam juz wystarczy że została przez Ciebie wymieniona. :) Jutro robie szturm na księgarnie. :)

      Usuń