Czy wiesz, że ... #3

... japońska lalka Daruma (Dharma) wywodzi się od legendarnej postaci mnicha buddyjskiego noszącego imię Bodhidharma?

Mnich Bodhidharma najpierw 40 lat studiował buddyzm pod okiem mistrza Prenatara, następnie udał się do Chin, gdzie przyjął go król Wu z dynastii Liang, niechętny głoszonym przez niego naukom. Mnich udał się więc do klasztoru Shaolin-ssu i medytował 9 lat, co doprowadziło ponoć do zaniku nóg u niego. Dlatego wszystkie lalki Daruma nie mają nóg. Daruma ma też zawsze ogromne otwarte szeroko oczy bez powiek, co wynika z kolejnej legendy, mówiącej, że w/w mnich podczas swojej długoletniej medytacji aby nie zasnąć obciął sobie powieki. Mimo tych, nieco drastycznych, przeobrażeń mnicha Bodhidharmy, znaczenie lalki Daruma jest pozytywne, bowiem Darumie przypisywane jest powiedzenie Nanakorobi-yaoki, czyli  Siedem upadków i osiem powstań; duch zawsze zwycięży.
Źródło zdjęcia Wikipedia


14 komentarzy:

  1. O, jakie fajne ciekawostki - lubię tego typu postu, krótkie, ale pouczające:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję :) Mam nadzieje, że i inne tez Ci się spodobają, ponieważ mnie samą takie ciekawostki interesują postanowiłam taki cykl sobie wprowadzic i co jakiś czas będzie się pojawiał post spod znaku Czy wiesz, że ... :)

      Usuń
  2. świetny post...ja zawsze lubię poszerzać swoją wiedzę;P niech tylko znajdę chwilę;P

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Miło mi, że i tobie się spodobał :) No, tak, trzeba tylko miec jeszcze na wszystko czas :P

      Usuń
    2. licznik wysłany na e-maila - jakby miały być poprawki - daj znać;)

      Usuń
    3. Już zerkam! :) Dziękuję :)

      Usuń
  3. Kultura japońska trochę mnie przeraża... Ciekawy pomysł z takimi ciekawostkami w postach.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A mnie pociąga :D
      Mam nadzieje, że inne będą równie ciekawe, ale mniej przerażające :)

      Usuń
  4. Przeraża? Czyżby po "Shogunie"?:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A, co było strasznego w Szogunie? ;)

      Usuń
  5. Ale świetna ta karteczka - licznik, tylko troszkę żarówiasta:) Ale podoba mi się:) Pasuje tutaj.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Też uważam, że pasuje do mojego notatnika :)

      Usuń