Czy wiesz, że ... #1

... Estonia zawdzięcza nazwę swojej stolicy Duńczykom?

Wedle przekazów historycznych król duński Waldemar II Zwycięski podczas wyprawy krzyżowej (jednej z tzw. wypraw krzyżowych północnych) zdobył Rewal, zajął i zburzył fiński zamek Lyndanise, a na jego miejscu kazał wybudować nowy. Prawa miejskie nadali miastu również Duńczycy.
Nazwa Tallinn tłumaczona jest najczęściej jako Tanni linn, czyli po prostu Duńskie Miasto :)


Postem tym rozpoczynam serię postów-ciekawostek. Nie wgłębiam się w zawiłości historii, gdyż ta nie jest tak prosta jak się może czasami wydawać (czy to ze względu na odległość w czasie, czy to ze względu na brak dużej ilości źródeł pisanych, czy to względu na wielość spojrzeń na każdy wycinek historii). Ja tylko napomykam o jej maleńkiej części, pragnąc by ta informacja pobudziła Waszą ciekawość i zachęciła do zgłębiania historii na własną rękę :)
Tworząc każdy post z tej serii, będę się opierała na przynajmniej kilku przeczytanych przeze mnie książkach, na badaniach i pracach osób zajmujących się tematem przeze mnie przedstawianym przez wiele lat i uznawanych przez świat za specjalistów w danej dziedzinie. Nie będą to moje własne wymysły :) Historia to żywa nauka, wciąż rozwijając się, a tym samym posiadająca wiele interpretacji - miejcie to na uwadze.
Seria Czy wiesz, że ... będzie się zapewne bardziej skupiała na kręgach moich własnych zainteresowań, ale kto wie, gdzie zaprowadzi mnie moja ciekawość? :)

4 komentarze:

  1. Fantastyczny pomysl na taki cykl. Ja z ogromna checia bede go sledzic. Zawsze czegos nowego sie dowiem :) Ponadto lubie takie ciekawostki :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo mi miło, ze jest ktos kto bedzie z checia czyal takie posty :) A ja mam nadzieje, ze bede miala sporo pomyslow na ich zawartosc :)

      Usuń
  2. Czekam na więcej takich postów. :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszy mnie Twoje zainteresowanie :)

      Usuń