Morsdagen czyli Dzień Matki w Norwegii

Tak, tak, dobrze przeczytaliście, dziś w Norwegii mamy mają swoje święto :) Dzień Matki w Norwegii przypada zawsze w drugą niedzielę lutego. I nie mam pojęcia skąd akurat taka data. Nie udało mi się nigdzie znaleźć odpowiedzi na to pytanie.

Dzień Matki w Norwegii był pierwszy raz obchodzony w Bergen 9 lutego 1919 r. i początkowo organizowany był przez organizacje religijne. Jednak to pewne kobiety z Oslo (Dorothea Schjoldager i Karen Platou) w 1918 roku, we współpracy z organizacjami non-profit, ludźmi biznesu i mediów otrzymały zgodę na ustanowienie Dnia Matki jako corocznego wydarzenia w Norwegii. Od tamtego czasu Dzień Matki stał się takim rodzinnym dniem, kiedy to ukochana mama dostaje rano do łóżka kawę i/lub śniadanie, kwiaty i różne słodkości.

Oczywiście obecnie Morsdag to wielkie komercyjnie święto ze specjalnym ciastem na Dzień Matki (morsdagskake), specjalnymi bukietami kwiatów na Dzień Matki (morsdagsblomster) itp.. W przedszkolach i szkołach wciąż jednak żyje tradycja własnoręcznie przygotowywanych przez dzieci prezentów dla mam, pieczenia ciast dla mam i wspólnego świętowania z mamami.

Jak więc widać święto to nie różni się od polskiego majowego odpowiednika :)

Pozostaje mi jeszcze tylko jedno: Gratulerer med morsdagen!, dla wszystkich mam :)

8 komentarzy:

  1. czyli mama to będzie mors ? :D

    OdpowiedzUsuń
  2. Nieeeee, ei/en mor :) Ale Twoje skojarzenia są pokrewne z, np. mojego męża :P

    OdpowiedzUsuń
  3. a to "s" nadaje liczbę mnogą tak ?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie, wskazuje na przynależność, czyli, ze ten dzień jest matki :)
      Wcześniej chodziło mi o to, że pewnym osobom polskojęzycznym Morsdagen kojarzy się z morsami :P

      Usuń
  4. czuję się doedukowana w kwestii języko i kulturoznawczej :)

    OdpowiedzUsuń