Cz wiesz, że ...?


Czy ktokolwiek z Was wiedział, że dziś jest Międzynarodowy Dzień Walki z Rakiem Dzieciństwa? Ja tego nie wiedziałam! Nigdy nie natknęłam się w żadnych polskich mediach na informację, że tak, jak istnieje różowa wstążka, jest także złota wstążka, bo to właśnie złota wstążka jest symbolem walki z nowotworem u najmłodszych. Być może Dzień Walki z Rakiem Dzieciństwa nie jest tak popularny, bo oficjalnie obchodzony jest dopiero od niedawna, a może dlatego, że ciężkie i nieuleczalne choroby u dzieci są tematem trudnym. Dzień ten ma zwracać uwagę na fakt, że z chorobą nowotworową walczą również dzieci i że walka z nią na zawsze odmienia życie ich oraz ich rodzin. Celem Międzynarodowego Dnia Walki z Rakiem Dzieciństwa jest także uświadomienie skali problemu, zwrócenie uwagi na potrzebę wczesnej diagnostyki oraz wsparcie osób, których potomstwo dotknęła choroba.

Dzień ten jest ponoć wspierany i akceptowany przez setki organizacji i ośrodków leczenia, rodziny, przyjaciół i opiekunów. Lecz tak naprawdę, ja mam takie wrażenie, że nie jest zbyt znany szerszemu gronu społeczeństwa. Nie widzę szeroko zakrojonych akcji w celu uświadamiania ludzi, zbiórek na pomoc organizacjom wspierającym chore dzieci i ich rodziny, artykułów w gazetach, specjalnych programów poświęconych temu problemowi i temu dniu. Wiem, że w Polsce, tak, jak w wielu innych krajach, to październik jest miesiącem walki z nowotworem. I chwała wszystkim angażujących się w rozpowszechnianie informacji o sposobach leczenia i radzenia sobie z tak trudną chorobą, jaką jest rak! Odnoszę jednak wrażenie, że cała uwaga skupiona jest wtedy na walce z chorobą nowotworową piersi, reszta chorób jest zepchnięta gdzieś na dalszy plan. Dlatego dobrze by było, gdyby data 15 lutego zagościł w naszej świadomości albo gdyby każdy październik skupiał się w różnych latach na różnych chorobach nowotworowych.
Mam nadzieję, że złota wstążka kiedyś będzie tak dobrze znana wszystkim, jak inne kolory wstążek. A Wam wszystkim i Waszym bliskim życzę zdrowia!




* Źródło zdjęć: pinterest.com

2 komentarze:

  1. Myślę, że obchodzenie tych dni jest bardzo ważne, zwłaszcza, że propagują one przede wszystkim profilaktykę !
    Ja mieszkając naprzeciw Wojewódzkiego Szpitala Onkologicznego na codzień obcuję z rakiem i zawsze jak widzę kogoś kto wysiada z auta z torbą, w chustce na głowie to budzi się we mnie ogromny smutek, współczucie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jak bardzo musi to być trudno żyć z taką chorobą w rodzinie, ile człowiek musi znaleźć w sobie siły, skoro nas osoby, patrzące na to z boku, tak bardzo to przytłacza i zasmuca?

      Usuń